Posts Tagged ‘ Tony Blair ’

“Median Ecuador-kritiikki tekopyhää”

Sep 7th, 2012 | Category: Etelä-Amerikka, Eurooppa, Uutiset

Julian Assangen saatua turvapaikan Ecuadorista on osa mediaa aloittanut kummallisen kampanjan maan väitetyistä sananvapausloukkauksista, kirjoittaa Federico Fuentes.

Kun Wikileaksin perustaja Julian Assange sai elokuun lopulla turvapaikan Ecuadorista, alkoi osassa mediaa esiintyä syytöksiä Assangen tekopyhyydestä, kun tämä oli hakenut turvapaikkaa maasta, jonka presidentti Rafael Correa on joidenkin väitteiden mukaan syyllistynyt sananvapauden loukkauksiin ja tiedonvälityksen rajoittamiseen. Tällainen kirjoittelu merkitsee lähinnä kuitenkin, etteivät syytteiden esittäjät tiedä mistä puhuvat, kirjoittaa Green Left Weeklyn toimittaja Federico Fuentes. Esimerkkinä hän nostaa esiin Sydney Morning Heraldin politiikan toimittaja Peter Hartcherin.

"Hartcher syyttää Correaa hallitusta arvostelleiden tiedotusvälineiden sulkemisesta, mutta yhtäkään radioasemaa, televisiokanavaa tai sanomalehteä ei ole Correan määräyksestä suljettu sen vuoksi, mitä ne ovat sanoneet tai kirjoittaneet. Joidenkin toimiluvat on peruttu siksi, että ne ovat kieltäytyneet maksamasta lisenssimaksujaan tai koska ne olivat toimineet niille myönnetyn taajuusalueen ulkopuolella."

Huomiota on kiinnitetty erityisesti tapaukseen, jossa presidentti Correa haastoi El Universo -lehden päätoimittajat oikeuteen kunnianloukkauksesta. Lehti oli kieltäytynyt julkaisemasta anteeksipyyntöä jutusta, jossa Correan väitettiin valheellisesti määränneen sotilaat ampumaan väkijoukkoa vuonna 2010 presidenttiä vastaan tehdyn vallankaappauksen yhteydessä, kirjoittaa Fuentes. Korkein oikeus tuomitsi päätoimittajat kunnianloukkauksesta, mutta Correa kumosi rangaistukset armahduksella.

Kun yksi El Universon päätoimittajista, Emilio Palacio, pakeni oikeusjuttua Yhdysvaltoihin, BBC tai Reuters eivät huomanneet siinä mitään ihmeellistä, kirjoittaa Keane Bhatt NACLA Reportissa. Näin siitä huolimatta, että Palacio haki turvapaikkaa – jonka hän nyt sai elokuun lopussa – maasta, joka piti Al Jazeeran toimittaja Sami Al-Hajjia vangittuna Guantánamossa kuuden vuoden ajan ilman oikeudenkäyntiä.

"Yksikään uutistoimisto ei pitänyt 'ironisena' tai edes 'outona', että Yhdysvaltain hallitus myönsi Palaciolle turvapaikan, vaikka vuonna 2011 se painosti Jemenin diktaattori Ali Abdullah Salehia jatkamaan journalisti Abdulelah Haider Shayen vangitsemista", Bhatt kirjoittaa. "Yksikään sanomalehti ei syyttänyt Palaciota tekopyhyydestä tämän hyväksyessä turvapaikan Yhdysvalloista, missä poliisi on toistuvasti hyökännyt toimittajien kimppuun ja vanginnut heitä Occupy Wall Street -mielenosoitusten yhteydessä."

Fuentesin mukaan Correan hallitus on kyllä käynyt taisteluun suurten mediatalojen ylivaltaa vastaan.

"Yhdysvaltain lähetystöstä maaliskuussa 2009 lähetetty, Wikileaksin julkaisema sähke kertoi, että Correan väitteessä 'Ecuadorin median poliittisesta roolista opposition hyväksi' on myös perää", Fuentes siteeraa julkaistua sähkettä. "Syy oli selvä: 'Monet tiedotusvälineiden omistajat kuuluvat liike-elämän eliittiin, joka pitää Correan uudistuksia uhkana itselleen, ja puolustavat etujaan omistamiensa tiedotusvälineiden kautta.'

Fuentesin mukaan Correan hallitus on kansan tuella pyrkinyt murtamaan tämän monopolin. "Yksi tapa on ollut perustaa julkisia TV-kanavia ja antaa tukea yhteisöihin perustuville tiedotusvälineille myöntämällä niille lisenssejä ja tarjoamalla niille toimintaan tarvittavia välineitä."

Uutta lainsäädäntöä on edelleen tulossa, mutta toistaiseksi oikeisto on parlamentissa pystynyt estämään sen läpiviemisen. Uusi lainsäädäntö "rajoittaisi yksityisen omistuksen koko tiedotusvälineiden muodostamassa kentässä 33 prosenttiin, valtion hallinnoitavana olisi 33 prosenttia ja yhteisöjen hallinnoitavana suurin osuus, 34 prosenttia."

Myös Glenn Greenwald on kiinnittänyt huomiota mediassa esiintyvään voimakkaaseen vastenmielisyyteen Julian Assangea kohtaan. Assangea käsittelevä kirjoittelu on täynnä henkilökohtaisuuksia, ja samalla jäävät käsittelemättä hänen esillenostamansa merkittävämmät asiat.

"On vaikea kuvitella ketään muuta Saddam Husseinin tällä puolen, joka herättäisi establishment-journalisteissa näin suurta henkilökohtaista, syvältä kumpuavaa vihaa. Harvat niistä, jotka tällaista sappea sylkevät, uskaltaisivat kirjoittaa samalla henkilökohtaistetulla sävyllä esimerkiksi George Bushista tai Tony Blairista – jotka sentään aloittivat hyökkäyssodan, joka johti vähintään 100 000 syyttömän ihmisen kuolemaan ja jotka sieppasivat ihmisiä ympäri maailmaa ilman minkäälaisia oikeusprosesseja ja lähettivät heidät kidutettavaksi", Greenwald suomii ja jatkaa:

"Olisi mukavaa uskoa, että samainen brittihallitus, joka kieltäytyi luovuttamasta joukkoraiskaaja Augusto Pinochetiä, olisi yhtäkkiä kehittänyt jostain palavan intohimon sen varmistamiseksi, että kaikki seksirikollisiksi väitetyt tuodaan oikeuden eteen – aivan samoin kuin olisi mukavaa uskoa, että yhtäkkinen kiinnostus Ecuadorin lehdistönvapausoloista johtuisi jostakin äskettäin heränneestä, aidosta huolesta Etelä-Amerikan kansalaisvapaustilanteesta."

Greenwaldin mukaan median vihan Assangea kohtaan on ollut ilmeistä jo kauan ennen kuin häntä syytettiin seksirikoksista Ruotsissa. Yksi selvä syy on hänen mukaansa pelkkä kateus, sillä Wikileaks on tuottanut muutamassa vuodessa enemmän kriittisiä skuuppeja kuin perinteisen journalismin piirissä toimivat toimittajat. Toinen, perustavampi syy on kuitenkin siinä, että vaikka monet toimittajat haluavat kuvitella olevansa kriittisiä kapinallisia, he ovat pohjimmiltaan kuitenkin melko konservatiivisia olevien olojen puolustajia. "Panemalla oman vapautensa ja turvallisuutensa alttiiksi vastustaakseen maailman voimakkaimpia mahteja Assange on selvästi osoittanut, mitä todellisille toisinajattelijoille tapahtuu – heitä vainotaan, mustamaalataan ja uhkaillaan, eikä heitä kutsuta vieraiksi suurvaltojen saleihin – näin hän on samalla paljastamut monet journalistit pelkiksi esittäjiksi, vallan palvelijoiksi ja mielistelijöiksi."

NACLA Report: A Tale of Two Asylums: Assange, Palacio, and Media Hypocrisy (6.9.12)

GLW: Ecuador: Correa pushes free speech, challenges ‘media dictatorship’ (1.9.12)

Glenn Greenwald: The bizarre, unhealthy, blinding media contempt for Julian Assange (22.8.12)



UK: Galloway Respectin ehdokkaana parlamenttiin

Apr 2nd, 2012 | Category: Eurooppa, Uutiset

Respect-puolueen George Galloway on saanut Bradfordin täytevaalissa enemmän ääniä kuin muiden puolueiden ehdokkaat yhteensä.

Entinen työväenpuolueen kansanedustaja, puolueesta Irakin sotaa kärkevästi vastustavien kommenttiensa vuoksi 2003 erotettu ja vasemmistolaisessa Respect-puolueessa sittemmin toiminut skotlantilainen George Galloway voitti viime viikolla pohjoisenglantilaisen Bradfordin kaupungin läntisen vaalialueen täytevaalin ja syrjäytti edustajanpaikkaa 1970-luvulta lähtien pitäneen työväenpuolueen. Vaalit järjestettiin nyt, sillä edellinen edustaja, työväenpuolueen Marsha Singh, jäi kesken kauden syrjään pitkäaikaisen sairauden vuoksi.

Galloway sai enemmän ääniä kuin muiden ehdolla olleiden puolueiden edustajat yhteensä, ja vaalitulos on The Guardian mukaan paha isku työväenpuolueelle ja sen puheenjohtajalle, Ed Milibandille. "Gallowayn mukaan hänen voittonsa johtui 'Tony Blairin vuonna 1994 valitsemasta petosten tiestä', joka on vienyt työväenpuolueen niin kauas perinteisistä kannattajistaan, että ihmiset tuntevat itsensä hyljätyiksi ja petetyiksi", lehti kirjoittaa. Työväenpuolueen varapuheenjohtaja Harriet Harman myönsi, että puolueen tappio vaaleissa oli "erittäin paha", mutta kiisti, että kyse olisi laajemmasta ilmiöstä.

Omien sanojensa mukaan Galloway kampanjoi Iso-Britannian sotien vastustamisen ohella "todellisen työväenpuolueen" arvojen puolesta. "Työväenpuolueen oppositio parlamentissa on niin heikko, että se muistuttaa halvaustilaa, koska niin monet jakavat niin suuren osan siitä synkästä puhdasoppisuudesta, joka on syössyt maailman suureen taantumaan", Galloway kirjoitti voittonsa jälkeen The Guardianissa.

The Guardian: Bradford West result was symptom of UK's brutal north-south divide (1.4.12)

The Guardian: George Galloway wins Bradford West byelection (30.3.12)

The Guardian: This was Bradford's version of the riots (30.3.12)

The Independent: Galloway’s shot across the bows (30.3.12)

Socialist Unity: THE BRADFORD SPRING (30.3.12)

The Guardian: Bradford West byelection result is very bad for Labour, Harriet Harman admits (30.3.12)

Youth unemployment in Bradford is double the UK average. The city is the third most affordable place in Britain to buy a home. Incomes per head in inner London are the highest in the European Union; those in Bradford are lower than the average of the UK and the EU, which includes the still extremely poor nations of the old communist bloc.


Saksa: Linken ohjelmasta meteli parlamentissa

Oct 28th, 2011 | Category: Eurooppa, Uutiset

Saksan parlamentissa on paheksuttu Die Linken uutta puolueohjelmaa ylipuoluerajojen, kirjoittaa Neues Deutschland.

Saksan vasemmistopuolue Die Linke hyväksyi viime viikonlopun puoluekokouksessaan itselleen ohjelman, joka asettaa tavoitteeksi mm. suurteollisuuden kansallistamisen ja demokraattisen sosialismin. Ohjelma sai osakseen ankaraa arvostelua Saksan parlamentissa, kun porvarillisen hallituskoalition jäsenten esittämään kritiikkin tuli tukea myös vihreiden porvarisiiveltä, kertoo vasemmistopuoluetta lähellä oleva sanomalehti Neues Deutschland.

Päähallituspuolue CDU:n kansanedustaja Joachim Pfeiffer paheksui tavoitteeksi asetettua demokraattista sosialismia, sillä hänen mielestään sosialismin taloushistoriassa ei ollut mitään säilyttämisen arvoista. Hän piti Die Linken puoluekokouspäätöstä "paskana". FDP:n edustaja Patrick Kurth puolestaan nimitti vasemmistopuolueen kannattamaa, vuonna 1919 murhattua Rosa Luxemburgia "nuorta tasavaltaa vastaan toimineeksi putschistiksi". CSU:n Ulrich Lange huomautti omaisuuden olevan perustuslain suojaama, joten vasemmistopuolue olisi pakkoluovutuspyrkimyksineen jatkossakin perustuslakipoliisin valvonnassa.

Sosiaalidemokraattien parlamenttiryhmä osallistui keskusteluun huomattavasti muita puolueita vähemmän, lehti kirjoittaa. SPD:n edustaja Klaus Barthel käytti kuitenkin pari minuuttia Die Linken arvostelemiseen, koska puolue hänen mielestään oli saattanut demokraattisen sosialismin - käsite jota myös SPD:n piirissä aika ajoin käytetään - huonoon valoon.

"Stefan Liebich (Linke) muistutti tähän, että juuri SPD oli häpäissyt demokraattisen sosialismin harjoitettuaan kesäkuussa 1999 esitellyn Schröderin ja Blairin ohjelman periaatteiden mukaista uusliberalistista politiikkaa", Neues Deutschland kirjoittaa. "Vasemmistopuolueen kansanedustaja siteerasi vastaukseksi oman puolueensa ohjelmaa: 'Suuryritysten rajoittamaton valta merkitsee vapauden puutetta ihmisten enemmistölle.' Vasemmistopuolueen demokraattisella sosialismilla ei ole mitään tekemistä DDR:n kansan omistamien yritysten (VEB) kanssa, sillä päämäärä ei ole kaikenkattava valtionomistus, painotti Liebich."

Neues Deutschland: Ein Gespenst geht um ... (28.10.11)



Myytti työläisaristokratiasta

Jul 11th, 2011 | Category: Artikkelit

Teksti: Charles Post
Kuva: darkmavis: Metal Series (CC BY-NC-ND 2.0)

Erityisesti imperialismin keskusalueilla työläisten keskuudessa vallitsee sitkeästi reformismi ja suoranainen konservatismi. Samalla kun työ- ja elinehdot rikkaissa teollisuusmaissa ovat huonontuneet selvästi 1960-luvun lopulta lähtien, ei tästä ole ollut seurauksena vallankumouksellisen tietoisuuden kasvua, ja tilanne asettaa vakavan haasteen vallankumouksellisille marxilaisille. On kuitenkin tärkeää välttää todellisten ilmiöiden kuviteltuja selityksiä, olipa kyse sitten luonnonilmiöistä tai yhteiskunnan luonteen selittämisestä. Valitettavasti yksi vaikutusvaltaisimmista vasemmistolaisista selityksistä työväenluokan reformismille ja konservatismille - teoria "työläisaristokratiasta" - on juuri tällainen myytti. (more…)



Rauhannobelisti-Liu innokas sotien kannattaja

Dec 14th, 2010 | Category: Uutiset

Tämän vuoden kiinalainen rauhannobelisti Liu Xiaobo pitää Korean, Vietnamin, Irakin ja Afganistanin sotia kannatettavina, kirjoittaa Tariq Ali.

Norjalainen Nobel-komitea on tänäkin vuonna myöntänyt rauhannobelin useiden sotien kannattajalle, kirjoittaa Tariq Ali kolumnissaan CounterPunchissa, ja luettelee hänen näkemyksiään, joista julkisuudessa ei juuri ole keskusteltu:

"Kiinan tragedia on siinä, ettei se ole ollut ainakin 300 vuoden ajan jonkin länsimaan tai Japanin miehittämä; Yhdysvaltain sodat Koreassa ja Vietnamissa olivat sotia totalitarismia vastaan ja kohensivat Washingtonin 'moraalista uskottavuutta'; George W. Bush oli oikeassa hyökätessään Irakiin, ja senaattori John Kerryn kritiikki oli vain 'panettelua'; Afganistaninkaan sota ei tarjoa yllätyksiä, Liu on sen innokas kannattaja."

Alin mielestä Kiinan hallitus on nolannut itsensä pidättämällä Liun ja tekemällä tästä marttyyrin, mutta hän epäilee Nobel-komitean vain halunneen läksyttää Kiinaa ja jättäneen Liun näkemykset huomiotta palkintoa myöntäessään.

CounterPunch: Does Liu Xiaobo Really Deserve the Peace Prize? (13.12.10)

China Daily: Norwegian jurist calls Nobel Peace Prize wrong, illegal (13.10.10)

Hidden Harmonies China Blog: The 2010 Nobel Peace Prize to Liu Xiaobo and what it means to the Chinese (8.10.10)

Hidden Harmonies China Blog: China's Charter 08 (28.12.08)



Britanniallakin kiinteät yhteydet islamisteihin

Jul 8th, 2010 | Category: Uutiset

Terrorismin uhka Iso-Britanniassa on osittain seurausta maan omasta tuesta islamistiryhmille menneinä vuosikymmeninä, kirjoittaa Mark Curtis.

Viisi vuotta sitten Lontoossa pommi-iskun tehneistä islamisteista kaksi oli saanut oppinsa Pakistanissa Harkat ul-Mujahideen -nimisen järjestön koulutusleirillä. Iso-Britannian tiedustelupalvelu MI6 oli tukenut järjestön nykyisiä aktiiveja kouluttaneita tahoja 80-luvulla Neuvostoliiton miehittäessä Afganistania.

Yksi MI6:n kouluttamista islamisteista on nykyinen talibankomentaja Jalalludin Haqqani, kirjoittaa Mark Curtis The Guardianissa. "Toinen vanha tuttu on afgaanikomentaja Gulbuddin Hekmatyar, joka tunnetaan säälimättömänä tappajana. Hän sai salaista apua ja koulutusta 1980-luvulla ja kävi jopa brittihallituksen vieraana", Curtis jatkaa. "Britannia tuki juuri Hekmatyaria tämän suorittaessa salaisia operaatioita Neuvostoliittoa vastaan sen muslimitasavalloissa."

Curtis kuitenkin huomauttaa, että Iso-Britannian tuki terroristeille ei kuulu vain historiaan, sillä esimerkiksi Jugoslavian pommitusten aikaan 1999 Tony Blairin hallitus tuki salaa Kosovon vapautusarmeijan (KLA) sotilaita NATO:n apujoukkoina, vaikka järjestöä julkisesti nimittettiin terroristijärjestöksi. "Erästä KLA:n yksikköä johti Ayman al-Zawahiri, Bin Ladenin oikea käsi. Blairin 'humanitaarisen intervention' tämä puoli jää sopivasti sivuun useimmissa sodan tapahtumien kuvauksissa."

Iso-Britannian miehittäessä Etelä-Irakia se teki yhteistyötä shiialaisten aseistettujen ryhmien kanssa ja käytännössä luovutti alueen hallinnan niille vetäytyessään. Lisäksi maa tukee Pakistanin hallitusta, joka on Talibanin tärkein suojelija ja joka käy sotaa Kashmirin alueesta Intian kanssa, Curtis arvostelee.

The Guardian: Bin Laden, the Taliban, Zawahiri: Britain's done business with them all (5.7.10)