Merkinnät avainsanalla ‘ media ’

Media vaikenee “valkoisesta terrorismista”

11.1.2011 | Pohjois-Amerikka, Uutiset

Kun valkoihoiset syyllistyvät poliittiseen väkivaltaan, tiedotusvälineet eivät kutsu sitä terrorismiksi, kirjoittaa professori Juan Cole.

Cole viittaa sunnuntaisessa blogikirjoituksessaan Arizonan osavaltiossa Yhdysvalloissa lauantaina tapahtuneeseen demokraattipuolueen kansanedustaja Gabrielle Giffordsin murhayritykseen, jonka yhteydessä kuoli kuusi ihmistä. Teoista on pidätettynä 22-vuotias Jared Lee Loughner.

Colen mukaan Loughner on selvästikin henkisesti epävakaa, "mutta hänen epävakautensa poliittiset teemat kuuluvat amerikkalaisen äärioikeiston valikoimaan. Hänen kerrotaan sanoneen ääneen uhriensa kuten [liittovation tuomari John] Rollin ja Giffordsin nimet laukaistessaan aseensa. Kuten tavallista, tiedotusvälineet eivät kutsu tekoja terrorismiksi, kun niihin syyllistyy valkoihoinen."

Colen mukaan tapauksen kommentoijat syyllistyvät tekopyhyyteen, kun Loughnerin teko pannaan yksittäisen hullun tiliin, mutta vastaavat islaminuskoiset tapaukset leimataan siekailematta terroristeiksi.

ABC News: Echoes of terrorism in wake of Arizona shooting (10.1.11)

Informed Comment: White Terrorism (9.1.11)



Vnz: Neljä hyllytettyä tv-kanavaa aloittaa uudelleen

1.2.2010 | Uutiset

Telekommunikaatiokomissio on lauantaina palauttanut neljän viikko sitten Venezuelassa hyllytetyn tv-kanavan lähetysoikeudet.

Lähetysoikeutensa menetti tilapäisesti alunperin kuusi kanavaa, joista neljä - TV Chile, American Network, Momenum ja Ritmosan - sai viime lauantaina lähetysoikeutensa takaisin. Hyllytyksen syynä oli telekommunikaatiokomissio CONATEL:in tulkinta siitä, että mainitut kanavat eivät vastanneet Venezuelan lainsäädännön vaatimuksia. Laissa kielletään mm. rasististen ja seksististen ohjelmasisältöjen lähettäminen, rajoitetaan mainostamista ja vaaditaan kanavia lähettämään hallituksen tärkeitä tiedotteita.

Laki koskee kuitenkin vain niitä kanavia, joiden toiminnasta yli 70 prosenttia on kansallista. Viime keskiviikkona, muutama päivä hyllytyspäätöksen jälkeen, CONATEL arvioi mainitun neljän kanavan toimittaman aineiston perusteella, että kanavien toiminta onkin kansainvälistä.

CONATEL:in tekemän laillisuusselvityksen piiriin kuului 267 tv-kanavaa. Näistä kuuden lähetysoikeuden hyllytettiin viikko sitten, ja nyt hyllyllä ovat edelleen RCTV ja America TV.

Venezuelanalysis: Suspension of 4 TV Channels Lifted (29.1.10)

Venezuelanalysis: Venezuela Sanctions Cable Television Channels for Failure to Comply with Media Law (29.1.10)



Vnz: Lakia rikkoneita kaapelikanavia hyllylle

28.1.2010 | Uutiset

Venezuelan telekommunikaatiokomissio on sulkenut määräaikaisesti kuusi kaapeli-tv-kanavaa näiden rikottua kansallisille kanaville asetettuja määräyksiä.

Viime lauantaina voimaan astuneet kaapelikanavien toimilupien määräaikaiset peruuttamiset liittyvät telekommunikaatiokomissio CONATEL:in selvitykseen siitä, ovatko maassa toimivat kanavat kansallisia vai kansainvälisiä. Selvityksessä 105 kanavaa määriteltiin kansallisiksi ja 164 kansainvälisiksi.

Erottelun merkitys on siinä, että laki sosiaalisesta vastuusta radiossa ja televisiossa koskee vain niitä kanavia, joiden toiminnasta 70 prosenttia tai enemmän on kansallista. Laki kieltää mm. lähettämästä ohjelmia, joissa on rasistinen tai seksistinen sisältö tai jotka yllyttävät väkivaltaan. Lisäksi se velvoittaa kansalliset kanavat lähettämään hallituksen tiedotteita.

Määräaikaisesti suljettujen kanavien joukossa oli kaapelikanava RCTV, jonka sulkemista vastustavat mielenosoittajat ottivat yhteen hallitusta kannattavien mielenosoittajien kanssa Méridassa viime maanantaina. RCTV on tunnettu presidentti Hugo Chávezin vastustajana, ja kanava tuki avoimesti vuonna 2002 Chávezia vastaan tehtyä lyhytaikaiseksi jäänyttä vallankaappausta. RCTV muuttui kaapelikanavaksi vuonna 2007 menettyään lähetystaajuutensa, koska oli useasti yllyttänyt ihmisiä hallituksen vastaisiin mellakoihin.

RCTV koetti nyt välttää lain noudattamista kutsumalla itseään kansainväliseksi kanavaksi, mutta CONATEL:in viime torstaina julkaistun raportin mukaan kanavan toiminnasta yli 90 prosenttia on kansallista. RCTV:n lähetyslupa peruttiin sen jälkeen, kun kanava kieltäytyi lähettämästä hallituksen tiedotetta viime lauantaina.

CONATEL:in johtaja Diosdado Cabello sanoi, että RCTV voi aloittaa lähetykset uudelleen, jos se rekisteröityy kansalliseksi kanavaksi ja noudattaa lain määräyksiä.

"RCTV on useasti lähettänyt väkivaltaan yllyttäviä ohjelmia", kirjoittaa Venezuelanalysis. "Tammikuun 13. päivänä kanava lähetti Venezuelan kauppakamari FEDECAMARAS:in nykyisen puheenjohtajan Noel Álvarezin haastattelun, jossa tämä vihjasi vallankaappauksen mahdollisuuteen vaatimalla 'sotilaallista ratkaisua' Venezuelan poliittiseen tilanteeseen."

FEDECAMARAS:in aiempi puheenjohtaja, nykyisin maanpaossa elävä Pedro Carmona oli vuoden 2002 vallankaappaushallituksen johtaja.

Venezuelanalysis: Violent Protests Against Media Social Responsibility Measures Shake Merida, Venezuela (26.1.10)

Venezuelanalysis:Venezuela Sanctions Cable Television Channels for Failure to Comply with Media Law (25.1.10)

Venezuelanalysis: Venezuela Applies Media Social Responsibility Law to Cable Channels (22.1.10)



Mediaprojekti paljastaa USA:ssa sensuroituja uutisia

5.11.2008 | Uutiset

Vuodesta 1976 lähtien toiminut yhdysvaltalainen mediaprojekti Project Censored julkaisee vuosittain kirjan tärkeimmistä mediassa sensuroiduista uutisista. Projekti määrittelee modernin sensuurin ”hienovaraiseksi mutta pysyväksi todellisuuden manipuloimiseksi joukkomediassa”. Sensuroidut uutiset ovat USA:n kansalaisille tärkeitä, mutta he eivät kuule tai pääse lukemaan niitä, sillä media peittää ne uusimmilla julkkisjuoruilla.

Kirjan top 25:een on tänä vuonna noussut useita Irakin sotaa käsitteleviä uutisia. Valtamediassa on vaiettu mm. USA:n miehityksen vuoksi kuolleiden irakilaisten määrästä. Vuosikirja paljastaa, että uhreja on miljoona – siis enemmän kuin vuoden 1994 Ruandan kansanmurhassa.

Kansan tietämättömyys heitä itseään ja maataan koskevista asioista on suoraa seurausta median harjoittamasta uutissensuurista. Esimerkiksi vuonna 2007 tehdyssä kyselyssä enemmistö yhdysvaltalaisista arvioi irakilaisia kuolleen miehityksen aikana alle 10 000. Kyselykin päätyi mediasensuuriin, eikä sitä julkaissut edes sen tilaaja the Associated Press.

Marie-Helene Rousseau: Massive Iraqi Death Toll Ignored by Tabloid Culture (IPS 4.11.2008)



Vaaralliset bloggaajat

1.11.2008 | Artikkelit
Toimittaja: Raisa Jäntti
Kuva: Annie Mole – Britain Going Blog Crazy (Flickr) – cc-lisenssi
Annie Mole – Britain Going Blog Crazy – cc-lisenssi

Bloggaajia pidätetään ja murhataan ympäri maailmaa vuosi vuodelta enemmän, Microsoft ja Yahoo ovat allekirjoittaneet Kiinan kanssa sopimuksen bloggaajien rekisteröinnistä ja blogien sensuroinnista (Nicole 2007), EU keskustelee säädöksistä, joiden avulla bloggaajat saataisiin rekisteriin ja annettaisiin viranomaisille mahdollisuus hallita blogien sisältöjä. (more…)



Asiantuntija: Vasemmistolaiset ja nationalistiset tahot päänvaivana Kiinassa

10.8.2008 | Uutiset

On epätodennäköistä, että Kiinassa tapahtuisi Itä-Eurooppa -tyylinen "värivallankumous", arvioi Tukholmassa heinäkuun lopulla järjestetyssä mediaseminaarissa luennoinut professori Yuetzhi Zhao. "Se olisi länsimainen unelmaskenaario".

Kanadalaisessa Simon Fraser -yliopistossa Kiinan mediapolitiikkaa tutkiva ja mediatutkimusta opettava kiinalaissyntyinen Zhao huomauttaa, että niillä ryhmillä, joissa oikeasti tapahtuu kuohuntaa, ei juurikaan ole pääsyä julkisuuteen. Toisaalta taas opiskelijat ovat suhteellisen tyytyväisiä Kiinan johdon politiikkaan, niihin taloudellisiin etuihin, joita talouskasvu on heille tuonut.

"Monet lännessä luulevat, että esille pyrkivistä äänistä vaiennetaan nimenomaan länsimielisiä ja markkinavoimia tukevia aatteita, mutta oikeastaan paljon enemmän viime vuosina kommunistipuoluetta ovat huolestuttaneet erilaiset vasemmistolaiset ja kansallismieliset voimat, jotka pikemminkin haluavat jarruttaa nykykehitystä", Zhao totesi Yleisradion haastattelussa.

YLE, Julkinen sana (4.8.08)



Naisia stereotypioivat mainokset pois Intian mediasta?

21.7.2008 | Uutiset

Intian kansallinen naisten komitea (NCW, National Commission for Women) haluaa mainostajat vastuuseen välittämistään stereotypioista. Tavoitteena on kieltää mainokset, joissa esitetään naiset kodin hengettärinä, kannatetaan myötäjäisperinnettä tai annetaan ymmärtää, että vaaleaa iho on menestyksen tae.

NCW on huolestunut äkillisestä naisten oikeuksia vastaan tehtyjen rikosten kasvusta. Komitea esittääkin, että mainostajien on otettava vastuu mediassa esittämistään naiskuvista. Mainosten viestejä halutaan rajoittaa epäsopivien naiskuvien levittämisen kieltävällä lailla.

Times of India (21.7.08)



Venezuelan ehdotus kansainvälisestä mediahankkeesta hyväksytty

9.7.2008 | Uutiset

Yli 80 maan ministerit hyväksyivät Venezuelan esityksen maailmanlaajuisesta, vaihtoehtoisesta mediahankkeesta viime perjantaina järjestetyssä kokouksessa Venezuelassa.

Hankkeen tarkoitus on luoda "uusi kansainvälinen tiedotusjärjestelmä", joka "tasapainottaa informaatiovirtoja ja demokratisoi Etelän maiden läsnäoloa maailmanlaajuisessa tiedottamisessa", sanoi Venezuelan kommunikaatio- ja informaatioministeri Andrés Izarra.

Venezuelanalysis: Non-Aligned Countries Endorse Venezuelan Proposal for Alternative World Media (6.7.08)