Merkinnät avainsanalla ‘ Mark Weisbrot ’

Vnz: Chavistoille niukka voitto presidentinvaaleissa

17.4.2013 | Etelä-Amerikka, Uutiset

Venezuelan yhdistyneen sosialistipuolueen ehdokas Nicólas Maduro on voittanut vastaehdokkaansa alle kahden prosenttiyksikön marginaalilla, raportoi The Guardian.

Venezuelassa järjestettiin viime sunnuntaina presidentinvaalit maaliskuussa syöpään kuolleen presidentti Hugo Chávezin seuraajan valitsemiseksi. Aluksi mielipidetiedustelut näyttivät Chávezin varapresidenttinä toimineelle ja vasemmiston ykkösehdokas Nicólas Madurolle selvää voittoa, mutta etumatka kutistui alle kahden prosenttiyksikön vaalivoitoksi opposition Henrique Caprilesista, raportoi The Guardian. Maduro sai 50,66 prosenttia äänistä, Capriles 49,07 prosenttia. Äänestysaste oli korkea, yli 78 prosenttia.

Taloustutkija Mark Weisbrotin mukaan vaalituloksen pitäisi antaa uudelle presidentille ja hänen hallitukselleen ajattelemisen aihetta. "Sen [hallituksen] on korjattava valuuttakurssijärjestelmä, nujerrettava inflaatio ja ratkaistava tavaroiden loppumisesta aiheutuvat ongelmat – nämä kolme ongelmaa liittyvät läheisesti toisiinsa", Weisbrot kirjoittaa kolumnissaan The Guardianissa. "Hallitus toivottavasti  onnistuu vastustamaan kiusausta alentaa inflaatiota ja vähentää tuontia taloutta supistamalla – on tärkeää ylläpitää kokonaiskysyntää, kasvua ja työllisyyttä, ja maa tarvitsee runsaasti julkisia investointeja infrastruktuuriin."

"Talous on nyt kasvanut lähes kolme vuotta peräkkäin sen jälkeen kun se vuonna 2010 kääntyi hetkeksi laskuun maailmantalouden taantuman vuoksi", Weisbrot jatkaa. "Viime vuoden viimeiseen neljännekseen asti kiihtyvää kasvua myötäili aleneva inflaatio. Tälle uralle tulisi olla mahdollista palata oikeanlaisen politiikan avulla."

Toimittaja Tamara Pearson huomauttaa, että jos nyt käytyjä vaaleja verrataan viime vuoden lopulla käytyihin presidentinvaaleihin, joissa Chávez valittiin jatkamaan selvällä voittomarginaalilla, niin nyt jopa noin 700 000 äänestäjää valitsi tällä kerralla vasemmiston sijaan Caprilesin. Vasemmistoon lukeutuva Pearson myöntää täpärän lopputuloksen olleen yllätys ja pohtii yhden syyn olevan siinä, että Maduron kampanja keskittyi liikaa Chávezin muistelemiseen, hänen saavutustensa esilläpitoon ja iskulauseisiin; samanaikaisesti ei ole keskitetty tarpeeksi laajasti "ihmisten osallistamiseen ja poliittisen ymmärryksen syventämiseen".

Hallitus ei hänen mielestään ole myöskään tiedottanut taloustilanteesta tarpeeksi.

"Hallitus ei kampanjan aikana – kuten ei aikaisemminkaan – kertonut, mistä vallitseva taloudellinen tilanne johtuu. Se ei selittänyt devalvaatiota hyvin (eikä kysynyt ihmisten mielipidettä näin suuresta taloudellisesta päätöksestä, mikä olisi varmaankin ollut hyvä idea)", Pearson arvostelee. "Olemme nyt joutuneet elämään 4-5 kuukautta ilman että kaupoissa on hammastahnaa, emmekä tiedä miksi. [...] Kun ihmisten poliittinen tietoisuus ei ole korkea, he väsyvät helposti öljyn, hammastahnan tai margariinin puutteeseen. Tai siihen, että oluen hinta kaksinkertaistuu kuukaudessa. Tai siihen, että ajoittain on sähkökatkoksia. Hallituksen kommunikaation tulee parantua huomauttavasti."

Vaikka useat muut maat kuten Brasilia, Kolumbia ja Argentiina ovat jo onnitelleet Maduroa voitosta, Capriles ei ole myöntänyt tappiotaan vaan vaati äänten uudelleenlaskentaa. Kansallinen vaalikomitea myöntyi tavanomaisen, paperi- ja sähköisten äänten vastaavuuden osalta tehtävän 53 prosentin satunnaisotantatarkistuksen sijaan täydelliseen tarkistukseen, mitä myös Maduro kannatti, raportoi Venezuelanalysis.

Venezuelassa aiemmin pitkään asuneen apulaisprofessori Gregory Wilpertin mukaan vaalikomitea voi periaatteessa kumota Maduron voiton uudelleenlaskennan tuloksen perusteella, mutta hänen mukaansa Venezuelan äänestysjärjestelmä on niin tarkka, että lopputulos ei todennäköisesti muutu.

Caprilesille ei tällöin jäisi Wilperin mukaan muuta vaihtoehtoa kuin hyväksyä tulos, sillä paikalla oli myös suuri määrä kansainvälisiä vaalitarkkailijoita. "Äänestysprosessi on kolminkertaisesti valvottu – ensin sähköisesti, sitten paperilappujen avulla, ja lopuksi on vielä eri vaalitarkkailijoiden tekemä ääntenlasku."

Myös Wilpert kiinnittää huomiota Maduron kampanjan luonteeseen, joka keskittyi lähinnä Cháveziin ja hänen perintönsä jatkamiseen, mutta samalla jätti hänen oman profiilinsa varsin vaisuksi. "Monet varmaan ajattelivat, että no jaa, enpä oikein tiedä mikä jätkä tämä Maduro on, paitsi että hän sanoo seuraavansa uskollisesti Chávezin jalanjäljissä."

GLW: Greg Wilpert on Maduro's close win and opposition recount demands (VIDEO AND TRANSCRIPT) (16.4.2013)

Jamaica Observer: Brazil congratulates Maduro (16.4.2013)

SA News: President Zuma congratulates Maduro on presidential win (16.4.2013)

Global Times: LatAm leaders congratulate Venezuela's new president (16.4.2013)

Venezuelanalysis: Understanding the Venezuelan Presidential Election Outcome (15.4.2013)

Reuters: Venezuela's Maduro calls for calm, open to vote audit (15.4.2013)

The Guardian: Nicolás Maduro declared Venezuela election winner by thin margin (15.4.2013)

Mark Weisbrot: Nicolás Maduro is Venezuela's vote for Chávismo (15.4.2013)

Venezuelanalysis: Maduro Wins Venezuelan Presidential Election with 50.66 Percent of the Vote [updated] (15.4.2013)



Vnz: Oppositiomedia pyytänyt rahaa USA:lta

8.9.2011 | Etelä-Amerikka, Uutiset

Venezuelan suurimpiin kuuluva oppositiolehti on pyytänyt rahaa toimintaansa Yhdysvalloilta, paljastavat WikiLeaksin julkaisemat diplomaattiviestit.

Venezuelan suurimpiin kuuluva, presidentti Hugo Chávezia vastustava oppositiolehti El Nacional tapasi Yhdysvaltain Venezuelan-suurlähettilään Patrick Duddyn helmikuussa 2010 ja pyysi tältä rahoitusta toimintaansa, paljastuu WikiLeaksin julkaisemista diplomaattiviesteistä.

Tapaamisessa El Nacionalin edustajan väitteen mukaan lehti on menettänyt mainostuloja yritysten kansallistamisen vuoksi tai siksi, että hallitus on uhkaillut lehden mainostajia, Venezuelanalysis summaa vuodettujen viestien sisältöä. El Nacional tiedusteli Yhdysvaltain suurlähetystöstä tietoja mahdollisista ulkomaisista, yksityisistä rahoittajatahoista, tai jos näitä ei löytyisi, olisiko mahdollista saada taloudellista apua Yhdysvaltain hallitukselta.

Edelleen ilmestyvä El Nacional kertoi tuolloin uskonvansa, että ajautuu konkurssiin vuoden 2010 aikana.

Samassa kuussa Duddy tapasi myös vuoden 2002 Chávezin-vastaista vallankaappausta tukeneen TV-kanava Globovisionin edustajan, jonka mukaan kanavan taru olisi lopussa, jos Chávezin puolue PSUV voittaisi syyskuussa 2010 järjestettävät vaalit.

PSUV voitti vaalit, mutta Globovision jatkaa edelleen, kertoo Venezuelanalysis.

Maan suurimman yksityisen sanomalehden, Ultimas Noticiasin päätoimittaja Eleazar Rangelin mukaan kukaan ei ole koskaan esittänyt näyttöä siitä, että hallituksen painostus olisi johtanut sensuuriin. Rangelin mukaan noin 80 prosenttia lehdistöstä on opposition puolella. Mark Weisbrotin ja Tara Ruttenbergin tutkimusten mukaan valtion TV-kanavia puolestaan katsoo vain 5,4 prosenttia väestöstä.

Venezuelanalysis: Wikileaks Cables Reveal U.S. Embassy Works with Venezuelan Private Media (6.9.11)



Vnz: Väitteet valtion mediavallasta heikolla pohjalla

16.12.2010 | Etelä-Amerikka, Uutiset

TV-kanavien katsojatilastot Venezuelasta viimeisen 10 vuoden ajalta osoittavat, että väitteet valtion mediakontrollista eivät pidä paikkaansa, kirjoittavat Mark Weisbrot ja Tara Ruttenberg.

Presidentti Hugo Cháveziin penseästi suhtautuva länsimedia viittaa jatkuvasti Venezuelaan maana, jossa media on valtion hallinnassa. Washington Postin sivuilla "valtio hallitsee mediakenttää", Toimittajat ilman rajoja -järjestön Lucy Morillon kertoi CNN:n haastattelussa, että "presidentti Chávez kontrolloi suurinta osaa TV-asemista" ja entisen yhdysvaltalaisministeri Roger Noriegan mukaan media on "käytännössä kokonaan Chávezin kontrollissa".

Nämä väitteet eivät kuitenkaan ole edes liioiteltuja, vaan ainoastaan paikkansapitämättömiä, kirjoittavat Mark Weisbrot ja Tara Ruttenberg verkkolehti MRZinessä. He viittaavat TV-kanavien katsojamääriä mittaaviin kyselytutkimuksiin viimeisen 10 vuoden ajalta.

"Syyskuussa 2010 Venezuelan valtiollisia TV-kanavia katsoi vain 5,4 prosenttia väestöstä. Yleisöstä 61,4 prosenttia katsoi yksityisessä omistuksessa olevia kanavia ja 33,1 prosenttia maksu-TV:tä. Koska yksityiset TV-kanavat ovat suurimmaksi osaksi hallitusta vastaan, on selvää, että yli 94 prosenttia venezuelalaisten seuraamista TV-kanavista on sellaisia, jotka eivät ole hallituksen kannattajia. Ja itse asiassa suuri osa yksityisestä mediasta vastustaa hallitusta raivokkaasti, vieläpä tavoilla jotka esimerkiksi Yhdysvalloissa eivät olisi sallittuja."

Kymmenessä vuodessa valtiollisten TV-kanavien katsojien osuus on noussut 1,9 prosentista vuonna 2000 vajaaseen 6 prosenttiin vuonna 2010, mutta esimerkiksi maksu-TV:n katsojaosuus on samassa ajassa noussut 17:sta 33:een prosenttiin. Noususta vain osa selittyy vuonna 2007 toimintalupansa menettäneen, vuoden 2002 vallankaappaukseen osallistuneen RCTV:n katsojien siirtymiseen maksu-TV:n katsojiksi.

"Vaikuttaa siltä, että hallituksen pääkeino saada viestinsä perille ovat presidentti Chávezin lukemat cadenas, hallituksen tiedotteet, joita yksityisten kanavien on lain mukaan lähetettävä. AGB Panamericana de Venezuela Medición S.A.:n mukaan näitä lähetyksiä oli  vuonna 2009 lähes 24 minuuttia päivässä. Lähetysten avulla hallituksella on suuremmat mahdollisuudet saada viestinsä läpi kuin valtiollisten TV-ohjelmien kautta. On kuitenkin vaikea arvioida tiedotteiden vaikutusta, sillä niitä katsovien ihmisten määrästä ei ole saatavilla tietoa."

MRZine: Television in Venezuela: Who Dominates the Media? (13.12.10)



Asiantuntija: Eläkeiän nostoon Ranskassa ei tarvetta

24.10.2010 | Uutiset

Ranskassa ei ole tarvetta nostaa eläkeikää, sillä työn tuottavuus kasvaa nopeammin kuin väestö ikääntyy, kirjoittaa taloustutkija Mark Weisbrot.

Ranskan hallitus muutti eläkeikää viimeksi vuonna 1983, jolloin se asetettiin 60 vuoteen. Sen jälkeen työtätekevän väestön ja eläkeläisten suhde on pudonnut 4,4:stä 3,5:een vuonna 2010. "Taas kerran suurin osa mediatsa on sitä mieltä, että ranskalaiset ovat epärealistisia ja että heidän tulisi noudattaa samaa kaavaa kuin kaikkien muidenkin", kirjoittaa yhdysvaltalaisen Center for Economic and Policy Researchin tutkija Mark Weisbrot. "Perusteluiksi esitetään, että koska eliniänodote kasvaa, 'meidän kaikkien' täytyy työskennellä pidempään."

Weisbrot ei hyväksy tätä näkemystä. Vaikka eläkeläisten määrä työssäkäyviin nähden on kasvanut viimeisen 20 vuoden aikana, samanaikaisesti bruttokansantuote henkeä kohden on kasvanut 45 prosenttia, hän sanoo.

"Kansantulon kasvu seuraavan 30 tai 40 vuoden aikana riittää paremmin kuin hyvin kattamaan demografisen muutoksen vuoksi kasvaneet eläkekustannukset, ja samanaikaisesti tulevat sukupolvet voivat nauttia nykyistä korkeammasta elintasosta."

Weisbrotin mukaan Ranskan yhteiskunnallinen eriarvoisuus on keskimääräistä pienempää kuin suurimmassa osassa muita OECD-maita. Lisäksi maa on yksi harvoista, joissa eriarvoisuus väheni 80-luvun puolivälistä 2000-luvun puoliväliin. "Ranska on tähän asti vastustanut ainakin joitakin muutoksia, jotka varakkaiden maiden työtätekeville ja etenkin pienituloisille ovat merkinneet paluuta menneisyyteen."

MRzine: French Protesters Have It Right: No Need to Raise Retirement Age (21.10.10)

MRzine: Besancenot:  "Blocking the Economy to Block the Reform" (19.10.10)



Ecuador: CONAIE syyttää Correaa itsevaltaisuudesta

3.10.2010 | Uutiset

Ecuadorin alkuperäiskansojen järjestö CONAIE syyttää oikeiston vallankaappausyrityksen kohteeksi joutunutta presidentti Rafael Correaa itsevaltaisuudesta.

Ecuadorin presidentti Rafael Correa joutui torstaina lyhytkestoiseksi jääneen vallankaappausyrityksen kohteeksi, kun mieltään osoittaneet poliisit sulkivat Correan sairaalaan räjäytettyään tämän silmille kyynelkaasua. "Useissa kaupungeissa järjestetyt samanaikaiset toimenpiteet, armeijan eräiden osien suorittama Quiton lentokentän valtaus - kaikki tämä viittasi suunniteltuun vallankaappausyritykseen", kirjoittaa Mark Weisbrot kolumnissaan The Guardianissa. Weisbrotin mukaan tapauksessa on nähtävissä kaikuja viimevuotisesta vallankaappauksesta Hondurasissa.

Joukko armeijan sotilaita vapautti presidentin sairaalasta puolisen tuntia kestäneen tulitaistelun jälkeen.

Ecuadorin alkuperäiskansojen järjestö CONAIE näkee oikeiston vallankaappausyrityksen taustalla olevia syitä myös Correan omassa politiikassa, sillä CONAIE:n mukaan presidentti on itsevaltaisilla otteillaan heikentänyt kansanliikkeitä ja näin luonut tilaa oikeistolle. "Kansalaisten liikehdintä monikansallisia öljy-, kaivos- ja maatalousteollisuusyrityksiä vastaan on saanut hallituksen turvautumaan väkivaltaan ja sortopolitiikkaan, kuten nähtiin Zamora Chinchipessä, sen sijaan että se pyrkisi luomaan vuoropuhelua", järjestön julkilausuma sanoo.

Presidentti Correa on ollut vastahangassa alkuperäiskansojen kanssa ja kutsunut kaivos- ja öljyteollisuutta alueillaan vastustavia asukkaita "rikollisiksi ja terroristeiksi". Erimielisyyksien taustalla ovat vuonna 2008 hyväksytyt lait kaivostoiminnasta ja veden yksityistämisen mahdollistamisesta.

CONAIE torjuu sekä hallituksen harjoittaman politiikan että vallankaappausta yrittäneen oikeiston. "Aiomme jatkaa taistelua aidosti demokraattisen, monikansallisen valtion rakentamisen puolesta."

Nykyisen tilanteen CONAIE näkee hyödyttävän vain oikeistoa.

"Jo nyt monet vanhan oikeiston edustajat vaativat hallituksen kumoamista ja siviili- tai sotilasdiktatuurin pystyttämistä; mutta uusi oikeisto, sekä hallituksen sisä- että ulkopuolella käyttää tilannetta oikeuttaakseen liittonsa kaikkein taantumuksellisempien tahojen sekä nousevien liike-elämän intressien kanssa. [...] Vaadimme hallitusta hylkäämään autoritaarisen asenteensa kansankerroksia vastaan, että se ei kriminalisoi mielenosoittamista tai ryhdy vainoamaan liikkeiden johtajia: tämänlainen toiminta saa aikaan vain sen, että oikeisto ja epävakaus saavat lisää elintilaa."

The Guardian: Ecuador's Correa haunted by Honduras (1.10.10)

CounterPunch: Ecuador Between Three Wagers (1.10.10)

The Guardian: Ecuador's president promises to punish his enemies after day of chaos (1.10.10)

UDW: CONAIE on the Attempted Coup in Ecuador (30.9.10)

In These Times: Resource Wars in Ecuador (28.2.09)

NACLA: Ecuador's President Correa Faces Off With Indigenous and Social Movements (28.1.10)

UDW: Ecuador Anti-Mining Blockades Met With Repression, National Mobilization Called for January 20 (9.1.09)